Leda and the Swan

The reason for this painting comes from my series of drawings of female figures placed in a context similar to the male nudes (ignudi) by Michelangelo in the Sistine Chapel. How Michelangelo’s nudes would look if they were female?.

The female nude was, if not prohibited, at least condemned by Church dogma to portray the worldly, sensual, erotic and even the obscene at the time. Their representation in art was mainly limited to Eva and Venus. By contrast, the male nude was representative of vitality and heroism, virtues necessary to achieve the spiritual and the divine. It was inconceivable for Michelangelo, regardless of the discussions on his sexual orientation, to place female nudes as ornaments on the ceiling of a chapel.

In the process of developing my artwork, the theme of Leda and the Swan, treated by many artists, came to my mind. According to the classic tale, Zeus, who had a weakness for worldly females, transformed himself into a swan and pretended to be pursued by an eagle. Leda, wife of Tyndareus, king of Sparta, rescued the swan. In a moment of intimacy, Zeus impregnated Leda. In another version, Leda is raped by Zeus. That night, the queen, moved by a sense of guilt or any other explanation, has sex with her husband. Afterwards, Leda lays two eggs. From the first egg, Pollux and Helen, she of the Trojan war, arise. Castor and Clytemnestra, Agamemnon’s future wife, arise from the second egg. Castor and Pollux became heroes of the Argonauts and their images were immortalized in the constellation Gemini.

Upon returning to the issue of the nude in art, in the case of my painting, Leda and both her twin sons wear fabric that covers similar parts of their bodies. However, is Leda to whom most viewers would attribute the condition of nudity or semi-nudity of a carnal nature, while the young male heroes may not even be perceived as naked.

Leda y el Cisne

El motivo para realizar esta pintura surge de una serie de dibujos de figuras femeninas colocadas en un contexto similar al de los desnudos masculinos (ignudi) de Michelangelo en la Capilla Sistina. ¿Cómo se verían los desnudos de Michelangelo si fueran femeninos?.

El desnudo femenino estaba, si no prohibido, al menos condenado por los dogmas de la Iglesia a significar lo mundano, sensual, erótico y hasta obsceno en aquella época. Su representación en el arte se limitaba principalmente a Eva y a Venus. Por el contrario, el desnudo masculino era representativo de la vitalidad y del heroísmo, virtudes necesarias para alcanzar lo espiritual y lo divino. Era inconcebible que Michelangelo, Independientemente de las discusiones sobre su orientación sexual, colocara desnudos femeninos ornamentando la bóveda de la iglesia.

En el proceso de elaborar mi obra, vino a mi mente el tema de Leda y el Cisne, tratado por numerosos artistas. Según el relato clásico, Zeus, quien tenía una debilidad por las féminas terrenales, se transformó en un cisne y simuló ser perseguido por un águila. Leda, esposa de Tíndaro, rey de Esparta, rescató al cisne. En un momento de intimidad, Zeus insemina a Leda. En otra versión, Leda es forzada por Zeus. Esa noche, la reina, ya por culpa o cualquier otra explicación, sostiene relaciones con su marido. Leda produce dos huevos. Del primer huevo surgen Pólux y Helena, aquella de la guerra de Troya. Del segundo surgen Cástor y Clitemnestra, la futura esposa de Agamenón. Cástor y Pólux fueron héroes argonautas y sus imágenes quedaron inmortalizadas en la constelación de Gémini.

Retornando al asunto del desnudo, en esta ocasión se aprecia en mi pintura que tanto Leda como sus dos hijos gemelos visten telas que cubren las partes semejantes de sus cuerpos. Sin embargo, es a Leda a quien la mayoría de los espectadores atribuiría una condición de desnudez o semidesnudez con connotaciones de índole carnal, mientras los jóvenes tal vez ni se perciben como desnudos.